Monday, February 08, 2010

The wanderers (Walk like a man) 1979

walk like a man...klassisk låt. men ack så svårt att göra...sen är det väl beroende på vad som menas med man oxå...jag känner inte alltid igen mig i dagens uppfattning om vad en man är...men å andra sidan har ju oxå mansbilden ändrat sig igenom årtiondena. vad som gällde 70 är totalt ute nu osv.
jag har väl vissa normer jag lever efter...jag tror på jämlikhet för ex. däremot tror jag inte att man delar allt slaviskt femtio procent imellan sig men att man delar så gott det går. i övrigt begriper jag ingenting om kvinnor det bevisar väl alla kraschade förhållanden man har haft. om ngn skulle vdn märka mig skulle det väl bli som en betydligt yngre jobbarkompis uttryckte sig...du tillhör en utrotningshotad art. jag tror det ligger lite sanning i det faktiskt. ngn velour kille kommer jag aldrig att bli. mitt kultur engagemang ligger där det ligger...

om ni nu ser filmklippet o struntar i skinheadsen så att säga...walk like a man...vad egentligen förväntar ni er utav män? hur är en man? skulle vara intressant och få era åsikter om det...

1 Comments:

Blogger .. said...

FÖRST är man människa! Långt där efter kommer könstillhörighet, så tycker jag.
Men utöver "jämlik", "lojal", "respekterande", "kommunikativ" och alla andra sådana där termer som jag ju önskar av alla medmänniskor borde det väl finnas specifika egenskaper jag uppskattar hos just en man.. fast det är inte lätt att ringa in!
Men. Tja, en önskekarl.. han får ju gärna vara bra i halmen förståss (dvs förstå sig på och inspirera mig, och vara rysligt vacker i mina ögon) hehe.
Vad mer.. herrenadå.. Integritet gillar jag men inte hemlighetsfullhet. Ärlighet, absolut. Ryggrad. Goda avsikter men inte dum-snäll. Svårt, allt är avvägning.. Men "ett rent hjärta och smutsiga tankar" :)
Och.. ja..
Var det inte du som filosoferade över ordet "autonom" här om sistens?
En väninna till mig hade en intressant reflektion long time ago, men hennes funderingar har jag inte glömt.. Det var som så att hon levde loppan på 70-talet bland pojkar som bakade vegopajer, grät i soluppgången, funderade på karma och sa "Är det skönt för dig om jag gör såhär?". Men hon kände liksom att, visst det var bra, men ändå inte riktigt 100% kul.. så hon började fantisera om uniformspojkar, helst flygkaptener. Hon kände ett stråk av skam inför sig själv (det var väl inte PK i dom kretsarna då kanske), innan hon kom på vad det handlade om. Hennes teori är att en "hona" vill ha en "hane" som kan ta ansvar och klara skivan även i skarpt läge, då är "honan" trygg. Och då är kanske inte flower-power-pojkar med majspipa i bröstfickan det första man tänker på.
I hennes fall blev "flygkaptenen" en överdriven men kärnfull metafor. En karl som med skicklighet och fokus tar ansvar för att flera hundra människor tryggt kommer från punkt A till B genom vädrets makter, medelst tekniken och aerodynamikens alla hemligheter - nöjda, glada och med livet i behåll.
Intressant.. Själv halkar jag inte av stolen vid tanken på flygkaptener, men jag delar hennes känsla av att "ansvar" och kunna "greja det" är manligt, det tror jag många kvinnor gör. Sen är det helt säkert individuellt och väldigt olika vad man lägger in i "greja det". Ur den synvinkeln är det intressant att fundera över kvällstidnings schabloner och stereotyper såsom; uniformsyrken är sexiga, förmögna killar får lättast napp, hantverkare ligger på fantasi-toppen, maktens män och älskarinnorna, artisterna och sportstjärnorna och deras groupies, osv osv. Vad är den gemensamma nämnaren? Jo, signaler (om än bara signaler) om överblick, kompetens och dådkraft.
Hm.
Jag har ett minne, för alltid in-etsat i min hjärna, avdelningen "totala primitiviteter": - Det är gryning och svinotta, jag vaknar i en tom säng. Jag tittar ut genom fönstret och ser min man. Han är vacker och går med spänstiga kliv hemåt över det disiga gärdet. Han bär på en bruten bössa och över axlarna en nyss skjuten råbock. Han kommer hem till vårt bo, han har varit ute och fixat käk.. Ugh, ugh, fattar du att det ryckte i äggstockarna då? :P
Nå. Detta var kanske en liten pusselbit, det finns säkert oändligt många fler!
Men nu när jag råkat kräka ur mig ett helt jäddra blogginlägg, när jag bara skulle klottra en liten kommentar, förväntar jag mig snart en analys av vad du tycker är kvinnligt!

2:07 PM  

Post a Comment

<< Home