Thursday, September 19, 2013

svea rike o dess innevånare...


dagens medborgare dagens blogg blir en betraktelse över de senaste politiska utspelen o det faktum att moderaterna har vridit sin kompass åt höger med tillsättandet av sin senaste minister. ministern som avgick riskerar inte att hamna i ngt fas 3 eller dyl...hon får ett års avgångsvederlag i lön o uppbär sedan pension i ex antal år. totalt kan hon plocka ut ca 11 mille. hon får dessutom behålla pensionen om hon inte tar ngt jobb, men det går bra att driva företag för det påverkar inte hennes pension. man kan konstatera att politik är ngt knepigt. som valfläsk lanserar nu regeringen ännu en skattesänkning o höjer ribban för att betala statlig skatt. som enskild medborgare är jag fullständigt less åt den här soppan. dom har sålt ut våra gemensamma tillgångar, dom har privatiserat vården o skolan o inget av det har blivit bättre av att hamna i kapitalets händer. däremot har mina skattepengar berikat snubbar som flyttat pengarna till skatte paradis för att få ut högsta möjliga avans av mina skatte pengar. däremot har skyddsnät av olika slag som a-kassa för ex o sjukförsäkring kraftigt urholkats. jag har som metallare betalat 15000 i onödan till a.kassan eftersom regeringen reformerade tillbaks den. ja, vad gör man? jag vet fan i mig inte...de politiska partier som finns representerar inte o för inte en politik som jag kan stödja genom min röst. vare sig det är det nya arbetarpartiet eller det gamla så företräder dom inte några knegare kan jag tycka. polisen granskas inte kritiskt, prostutitionen fortlever i all välmåga, brott beivras inte. kollar man brå:s siffror blir man fan i mig mörkrädd. ett parti grundat av nassar sitter i riksdagen, o enl deras parti program lär det inte bli enkelt att vara förtroendeman i framtiden om de får bestämma. sverige sverige fosterland...minnet är kort hos oss medborgare. de frivilliga som ställde på spanien o finland är glömda, skotten i ådalen var en parentes i historien. i dagens ego samhälle skall vi inte ställa på ngn, var o en är sin egen lyckas smed. om man tittar på usa som nuförtiden är ensam supermakt skjuter de ett enormt skuldberg framför sig o har ett underskott i sina finanser som är i klass med greklands... flytt har nu sommaren o den behagliga tid den representerar, kvar är nu det förbannade mörkret o förkylningarnas tid. vad har man att se fram emot? julen som är en mycket jobbig tid för en ensam förälder, arbete på dumstrutsfabriken som suger fett o iandanom en möjlig pension om man lever så länge.. är en ngt deprimerande betraktelse över den senaste tiden måhända...jag får väl ta en kopp kaffe till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home